Overblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Blog Mirela Șova

Proiect didactic / Clasa a sasea / Nasterea Domnului

19 Février 2012, 19:49pm

Publié par Mirela

NAȘTEREA DOMNULUI - BUCURIA CREȘTINILOR

ȘEZĂTOARE DE IARNĂ

(proiect orientativ pentru o oră dintre cele dedicate sărbătorii Nașterii Domnului)

 

 


Clasa: a VI-a

Disciplina: Religie Ortodoxă

Subiectul (titlul lecției): Nașterea Domnului – bucuria creștinilor, șezătoare de iarnă

Tipul lecției: de formare a deprinderilor

Obiective operaționale:

O1: să indice elementele de bază ale relatării biblice despre Nașterea Domnului;

O2: să realizeze minim o lucrare practică sau una intelectuală în cadrul șezătorii, în echipă;

O3: să cânte cel puțin trei colinde învățate;

O4: să dezbată pe marginea materialelor audio-video prezentate;


Obiective formativ-educative:

-      să conștientizeze în parte valoarea și frumusețea tradițiilor românești;

-      să-și formeze deprinderea de a căuta pe Internet materiale informative în legătură cu religia și tradițiile poporului român;

-      să înțeleagă că folosirea cu discernământ a mijloacelor tehnice moderne poate sluji tradiției autentice.

 

Strategia didactică:

-     mijloacele de învățământ folosite la lecție: tabla multimedia (touchscreen), laptop cu conexiune la Internet, videoproiector, slide show, DVD despre Locurile Sfinte (Betleem): Israel, pământul mântuirii – Trinitas TV, Album Pământul lui Iisus, coș tradițional cu covrigi, mere, nuci;

-     metodele de învățământ utilizate la lecție: conversația, conversația euristică, explicația, exemplul, exercițiul, povestirea, filmul religios, problematizarea, audiția muzicală;

-       formele de organizare a clasei: frontal, pe grupe și individual.

 

Bibliografia folosită la lecție: Metodica predării Religiei – Dorin Opriș, Sfânta Scriptură, Articol despre șezătorile românești, Colecție de colinde.

 

I. Moment organizatoric

 

- contactul cu clasa, salutul;

- rugăciunea Tatăl nostru;

- notarea absențelor;

- aranjarea băncilor pentru grupele de lucru.

 

II. Anunțarea titlului lecției noi și prezentarea obiectivelor propuse

 

- se precizează elevilor că vor fi prezentate în cadrul lecției tradiții românești despre Crăciun, cu pregustarea bucuriei sărbătorii Nașterii Domnului, atât într-o formă modernă (cu ajutorul tablei multimedia, a prezentării power point), cât prin implicare directă într-o șezătoare din Postul Crăciunului. În acest fel, tradiționalul și modernul se vor putea armoniza, fiecare păstrându-și specificul și valorificându-și utilitatea.

 

III. Actualizarea unor cunoștințe

 

- Discuție despre Nașterea Domnului, persoanele care s-au bucurat de acest eveniment, sursele creștine de informare cu privire la eveniment.

 

IV. Efectuarea activității intelectuale și practice

 

- Se formează grupe de câte 4-5 elevi, în jurul băncilor unite pentru a facilita gruparea. Fiecare grupă / echipă își alege o temă de lucru: fie una practică (ex. Felicitare de Crăciun, ornamente de iarnă, stea de colindat), fie una de muncă intelectuală (ex. De alcătuire a unei compuneri dialogate, cu titlul: Povestea mielului nevinovat, care să se refere la nașterea Domnului, folosind personificarea unuia dintre mieii care I-au fost dăruiți lui Iisus de către păstori). Sunt solicitați și elevii să propună teme de lucru.

 

- Odată stabilită tema, fiecare echipă lucrează fără a o deranja pe cealaltă, fiind solicitați între timp, la moment de scurte pauze, să urmărească la tabla multimedia un film de cca 5 minute despre Betleem (DVD) și un slide show despre tradiția șezătorilor (în special a celor de iarnă) la români.

 

- De asemenea, echipele de elevi vor fredona colinde (toate, același colind simultan), dintre cele învățate: La nunta din Cana, Sus boieri, Sus la poarta Raiului, Trei păstori etc.

 

- În afara materialelor prezentate, pe tabla multimedia vor rula filmulețe cu colinde românești, descărcate online, ca fundal sonor. În afara prezentărilor video / audio, profesorul îndrumă pe fiecare din echipele de elevi de la șezătoare și îi provoacă pe aceștia la dialog pe baza celor vizionate, fie la sfârșitul, fie pe parcursul prezentărilor.

 

V. Analiza, aprecierea modului de formare a deprinderii

 

Sunt prezentate și evidențiate realizările fiecărei echipe și se împart tuturor covrigi, mere și nuci.

 

În final, cântă cu toții un colind la alegere.

 

VI. Activitatea suplimentară

 

Căutați materiale despre obiceiurile de iarnă la români și extrageți o pagină cu cel mai interesant dintre acestea, spre a-l prezenta la clasă.

 

VII. Încheierea


Rugăciunea. Salutul.

 

 


 

Exemplu de conținut de slide:

 

slide-sezatoare-1-copie-3.jpg

 

slide-sezatoare-2.jpg

 

slide-sezatoare-3.jpg

 

slide-sezatoare-4.jpg

 

slide-sezatoare-5.jpg

 

slide-sezatoare-6.jpg


Commenter cet article