Proiect didactic / Clasa a treia / Decalogul (2)
DECALOGUL - DATORIILE FAȚĂ DE
APROAPELE
Clasa: a III-a Disciplina: Religie Ortodoxă Subiectul (titlul lecţiei): Decalogul - datoriile față de aproapele Tipul lecţiei: mixtă Durata lecţiei: 45 min. Obiective operaţionale: La sfârşitul lecţiei, elevii vor fi capabili să: O1: să enumere şi să explice cele şase porunci din Decalog; O2: să indice despre ce poruncă din Decalog este vorba în fiecare din situaţiile date; O3: să discute liber despre felul în care respectă sau nu poruncile faţă de aproapele; O4: să alcătuiască o compunere cu titlul „Să ne iubim aproapele", referindu-se la cele şase porunci din Decalog. Obiective formativ-educative: - să înţeleagă că nu e suficient să-L cinsteşti şi să-L iubeşti pe Dumnezeu, ci trebuie respectat şi iubit de asemenea chipul lui Dumnezeu arătat în semeni. Strategia didactică: - mijloacele de învăţământ folosite la lecţie: caiet auxiliar, literatură religioasă. - metodele de învăţământ folosite la lecţie: conversaţia, explicaţia, exerciţiul, dezbaterea, problematizarea, povestirea, conversaţia euristică. - formele de organizare a clasei: frontală, individuală. Bibliografia: - Biblia, Caietul auxiliar de Religie, „Din tezaurul Ortodoxiei" - Pr. Ştefan Slevoacă, Metodica predării Religiei (Opriş). |
||||||||||||||||||||||
Desfăşurarea lecţiei: |
||||||||||||||||||||||
I. Moment organizatoric
|
||||||||||||||||||||||
II. Verificarea cunoştinţelor
|
||||||||||||||||||||||
III. Pregătirea pentru lecţia nouă
|
||||||||||||||||||||||
IV. Anunţarea titlului lecţiei noi şi prezentarea obiectivelor propuse
|
||||||||||||||||||||||
V. Comunicarea noilor cunoştinţe
Dumnezeu S-a gândit mai întâi la părinţii noştri: oamenii cei mai apropiaţi de orice copil. Ca să-i cinstim pe părinţi trebuie să-i ascultăm, să le vorbim frumos cu ei şi despre ei, să nu-i supărăm şi să-i ajutăm la nevoie. Mulţi copii fac aşa şi de aceea Dumnezeu le dă zile fericite. Dacă îţi superi părinţii, Îl superi şi pe Dumnezeu. Să-i cinstim, de asemenea, şi pe preoţi, profesori, învăţători, pe toţi cei mai în vârstă decât noi.
Înseamnă să nu faci nimic peste măsură: să nu mănânci peste măsură, să nu bei peste măsură, să nu exagerezi cu nimic. Mai înseamnă şi să nu trăiască un bărbat cu o femeie necăsătoriţi. Păcatul acesta este mare, strică şi sănătatea omului. E ca o otravă.
|
||||||||||||||||||||||
VI. Fixarea noilor cunoştinţe
Sunt mai multe forme de furt: se poate fura în ascuns, pe faţă (cu de-a sila), cu viclenie (de exemplu, prin cântar cu măsuri false la piaţă),prin mită (se iau bani pentru diverse lucruri, în plus faţă de salariu, pe nedrept), prin oprirea plăţii lucrătorilor, prin nerestituirea unui lucru luat cu împrumut de la cineva, prin neîmplinirea datoriei la serviciu. Toate acestea sunt urâte înaintea lui Dumnezeu şi cel care le face îşi pregăteşte zile grele, în care va plăti pentru tot ceea ce a furat.
|
||||||||||||||||||||||
VII. Aprecierea, asocierea, generalizarea
Într-o cetate trăia o femeie bogată. Ea făcuse un păcat foarte mare şi niciodată nu avusese curajul să îl spună preotului, la Spovedanie. Odată, a venit la biserica unde mergea ea un călugăr străin. Femeia a vrut să se spovedească şi la acela. Ea nu a putut să spună însă decât păcate mai mici, iar pe cel mare l-a ascuns. Ucenicul călugărului, care stătea departe, vedea cum din gura femeii ieşeau şerpi mici, iar un şarpe mare tot scotea capul să iasă, fără să o facă. La sfârşitul Spovedaniei, şerpii mici au intrat la loc în femeie. Ucenicul a spus călugărului ceea ce a văzut şi amândoi au înţeles că femeia nu se curăţise prin Spovedanie, pentru că nu spusese ce era mai important. Pe care dintre Cele Zece Porunci credeţi că o încălca femeia, prin ascunderea păcatului său?
- Care dintre porunci sunt cel mai des încălcate de către copii? De ce? |
||||||||||||||||||||||
VIII. Evaluarea
|
||||||||||||||||||||||
IX. Activitatea suplimentară
|
||||||||||||||||||||||
X. Încheierea
|
Autor: Prof. Religie Mirela Șova