Overblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Blog Mirela Șova

Proiect didactic / Clasa a treia / Sfantul Iosif de la Partos

16 Août 2008, 12:33pm

Publié par Mirela

SFÂNTUL IOSIF DE LA PARTOŞ




Clasa: a III-a

Disciplina: Religie Ortodoxă

Subiectul (titlul lecţiei): Sfântul Iosif de la Partoş

Tipul lecţiei: mixtă

Durata lecţiei: 45 min.

Obiective operaţionale:

La sfârşitul lecţiei, elevii vor fi capabili să:

O1: să povestească, pe scurt, viaţa Sfântului Iosif;

O2: să cânte după auz cântecul „Fie numele Domnului";

O3: să comenteze istorioara religioasă prezentată;

O4: să stabilească valoarea de adevăr a unor enunţuri.

Obiective formativ-educative:

- să cinstească Sfinţii Bisericii noastre strămoşeşti.

Strategia didactică:

-       mijloacele de învăţământ folosite la lecţie: caiet auxiliar.

-       metodele de învăţământ folosite la lecţie: conversaţia, explicaţia, exerciţiul, lectura religioasă, conversaţia euristică, cântecul religios.

-       formele de organizare a clasei: frontală, individuală.

Bibliografia:

- caiet auxiliar, Cântările Sfintei Liturghii, Limonariu, Dicţionar religios.



Desfăşurarea lecţiei:    

I. Moment organizatoric


- salutul, rugăciunea, prezenţa.

II. Verificarea cunoştinţelor


- se verifică tema şi lecţia anterioară.

III. Pregătirea pentru lecţia nouă


- prin cântecul religios „Fie numele Domnului". Cum se cheamă oamenii care au ajuns să Îl slăvească neîncetat pe Dumnezeu, prin gând şi faptă?

IV. Anunţarea titlului lecţiei noi şi prezentarea obiectivelor propuse


- se notează titlul. Se va urmări „împrietenirea" copiilor cu alt Sfânt ocrotitor al creştinilor şi al românilor, în special.

V. Comunicarea noilor cunoştinţe


 Pe vremea când copiii încep şcoala, Biserica sărbătoreşte un sfânt român: pe Sfântul Iosif cel Nou, la 15 septembrie. Acesta a trăit în Banat, între anii 1568 - 1656. De mic a rămas orfan de tată, iar mama l-a trimis să înveţe carte la sârbi.

La cincisprezece ani el a hotărât să se călugărească. La douăzeci de ani, a plecat la Muntele Athos, la o mănăstire de acolo. Aici a învăţat să postească aspru, să stea toată noaptea la rugăciune, să asculte de călugării mai bătrâni şi să fie smerit. După câţiva ani, Sfântul Iosif s-a dus într-o pădure, ca sihastru, şi a ajuns să se roage neîncetat. Dumnezeu i-a dăruit puterea facerii de minuni. El a vindecat cu ajutorul lui Dumnezeu mulţi bolnavi, între care numeroşi ologi.


Astfel Sfântului român i s-a dus vestea în lume pentru pentru faptele sale bune şi pentru rugăciunile sale puternice. Pentru viaţa sa sfântă, a fost făcut preot şi conducător de mănăstiri.


În anul 1650, Sfântul Iosif a fost numit mitropolit al Timişoarei. După trei ani de păstorire, la 85 de ani, el s-a retras la mânăstirea Partoş (Transilvania), continuând să ajute oamenii cu sfaturile şi cu minunile sale. La 88 de ani el a murit, sfintele sale moaşte rămânând la mănăstirea Partoş până în anul 1956, când au fost mutate la catedrala din Timişoara. Aici vin şi astăzi creştinii să i se roage. Sfântul Iosif este unul dintre ocrotitorii Banatului şi ai ţării noastre. A fost recunoscut oficial ca Sfânt de către Biserica Ortodoxă Română în anul 1950.

VI. Fixarea noilor cunoştinţe


 Întrebări şi discuţii:


De ce acest sfânt e numit „cel Nou"? Cine este Dreptul Iosif?

Unde s-a dus tânărul Iosif la douăzeci de ani?

Ce a învăţat Sfântul Iosif la Muntele Athos?

Când şi de ce s-a întors Sfântul Iosif în ţară?

De ce a fost ales Sfântul Iosif mitropolit al Timişoarei?

Unde s-a retras el la bătrâneţe?

În ce loc ne putem închina astăzi sfintelor sale moaşte?

VII. Aprecierea, asocierea, generalizarea


 Istorioară religioasă:

Ce a văzut un călugăr

Odată, un călugăr se gândea care este deosebirea dintre un om ce se străduieşte să împlinească poruncile lui Dumnezeu şi unul care nu se interesează deloc de aceasta. Chiar atunci a venit la el un înger şi i-a zis:

- Urmează-mă! Şi l-a dus într-un loc plin de lumină. L-a oprit lângă o uşă preafrumoasă, iar în spatele uşii se auzeau voci nenumărate care lăudau pe Dumnezeu. Călugărul a bătut la uşă:

- Ce voieşti? l-a întrebat o voce dinăuntru.

- Să intru! a răspuns călugărul.

- Cel care trăieşte în lene şi nepăsare nu intră aici. Cine vrea să intre, să se străduiască şi să nu ţină cont de plăcerile lumii.( după Limonariu)

Ce răspuns a primit călugărul la întrebarea pe care şi-o punea?

VIII. Evaluarea

 Exerciţiu:

Alegeţi dintre următoarele propoziţii pe cele care sunt adevărate şi pe cele care sunt false:

a) Sfântul Iosif a fost călugăr şi mitropolit.

b) Un călugăr nu ţine post niciodată.

c) Călugărul îşi schimbă numele pe care l-a primit la Botez.

d) Sfântul Iosif cel Nou a vindecat prin minune mulţi ologi.

e) Călugărul se roagă neîncetat pentru ceilalţi.

Corectaţi enunţurile false, încât să devină şi ele adevărate.

- completarea spaţiilor punctate din caietul auxiliar.

IX. Activitatea suplimentară


Răspundeţi în scris la întrebarea:

Cu cine se aseamănă un călugăr? De ce?

X. Încheierea


- rugăciunea, salutul.



 

Autor:
Prof. Religie Mirela Șova

Commenter cet article