Proiect didactic / Clasa a opta / Despre Sfanta Treime
ÎNVĂȚĂTURA DESPRE SFÂNTA TREIME ÎN CREZ
Clasa: a VIII-a Disciplina: Religie Ortodoxă Subiectul (titlul lecţiei): Învățătura despre Sfânta Treime în Crez Tipul lecţiei: transmitere şi însuşire de cunoştinţe Durata lecţiei: 50 min. Obiective operaţionale: La sfârşitul lecţiei, elevii vor fi capabili să: O1: să extragă pasajele din Crez în care se vorbeşte de însușirile de „nenăscut" / „născut" / „purces" ale Persoanelor Sfintei Treimi; O2: să facă analogii între Sfânta Treime - Dumnezeu Unul şi realităţile cunoscute (2-3 analogii); O3: să citeze din Sfânta Scriptură cel puţin două pasaje în care se vorbeşte despre Sfânta Treime. Obiective formativ-educative:
Strategia didactică:
Bibliografia: Credinţa ortodoxă, Editura Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei, Trinitas, Iaşi, 1996; Dicţionar religios, Pr. Ion M. Stoian, Editura Garamond, 1995; Liturghia: Cerul pe Pământ, Sfântul Ioan din Kronştadt, Editura Deisis, Sibiu, 1996; Dogmatica, Sfântul Ioan Damaschin, ediţia a treia, Editura Scripta, Bucureşti, 1993; Biblia sau Sfânta Scriptură, Editura Institutului Biblic şi de Mistune al B.O.R., Bucureşti, 1995; Acatistier, Editura Sfintei Arhiepiscopii a Bucureştilor, Bucureşti, 1994; Metodica Predării Religiei, prof. Monica Opriş, Editura Reîntregirea, Alba-Iulia, 2000. |
Desfăşurarea lecţiei: |
I. Moment organizatoric
- Rugăciunea; - Prezenţa. |
II. Anunţarea titlului lecţiei noi şi prezentarea obiectivelor propuse
|
V. Comunicarea noilor cunoştinţe
- Persoanele Sfintei Treimi sunt altfel decât noi. E o mare taină aici. E cea mai mare taină, din care ne-a descoperit Dumnezeu numai cât ne este absolut necesar pentru mântuire. Noi nu ne închinăm la trei dumnezei, ci Unuia singur. În acelaşi timp, nu putem spune că Dumnezeul nostru e o singură Persoană: sunt trei. Dacă am lua trei oameni diferiţi, am spune că ei sunt una prin firea omenească, şi trei persoane diferite. Dar fiecare om dintre cei trei aleşi de noi la întâmplare are voinţa sa, gândurile sale, activitatea sa etc. Ei diferă foarte mult unul de altul. În Sfânta Treime este o singură voinţă, o singură lucrare, o singură putere, pentru că e o singură dumnezeire. Nu este ceva pe care să îl vrea Tatăl şi să nu îl vrea Fiul sau Sfântul Duh. Persoanele Sfintei Treimi sunt într-o unire desăvârşită (perfectă), pe când noi, oamenii, din păcate, nu suntem aşa. Una dintre rugăciunile lui Hristos dinainte de a fi răstignit a fost: „Ca toţi să fie una, după cum Tu, Părinte, întru Mine şi Eu întru Tine, aşa şi aceştia în Noi să fie Una, ca lumea să creadă că Tu M-ai trimis." (Ioan XVII, 21)
Iar Sfântul Duh purcede din Tatăl. Despre purcedere nu ştim nimic, decât că e diferită de naşterea Fiului. Tatăl are tot ce are Fiul şi Duhul, în afară de naştere şi purcedere; Fiul are tot ce are Tatăl şi Duhul, în afară de nenaştere şi purcedere, iar Duhul Sfânt are tot ce are Tatăl şi Fiul, în afară de nenaştere şi de naştere.
După cum apa are trei stări, solidă, lichidă şi gazoasă, fiind tot apă; după cum sufletul are voinţă, gândire (raţiune) şi sentiment; şi după cum soarele are discul solar, raza şi căldura, tot astfel putem face comparație de departe cu Persoanele Sfintei Treimi, care au aceeaşi Dumnezeire, aceeaşi fire dumnezeiască.
Sfânta Scriptură, ca şi Crezul, ne învaţă să ne gândim la Dumnezeu ca la Ziditorul şi Atotţiitorul - Dumnezeu Tatăl; ca la Dumnezeu făcut Om, pentru mântuirea noastră - Dumnezeu Fiul; şi să-L simţim pătrunzând în sufletele noastre, prin Duhul Sfânt pogorât în noi. Putem spune Crezul într-o formă prescurtată astfel: „Cred în Dumnezeu Tatăl, Care m-a făcut; în Dumnezeu Fiul Care mă mântuieşte şi în Dumnezeu Duhul Sfânt Care trăieşte în mine." Vom vedea şi în alte lecții că nimic din tot ceea ce a făcut şi face şi va face Dumnezeu pentru noi nu este opera numai a uneia dintre Persoanele Sfintei Treimi: Tatăl nu creează singur, Fiul nu mântuieşte singur, Duhul nu locuieşte singur în noi. |
VI. Fixarea noilor cunoştinţe
„Vrând să mântuieşti lumea, Te-ai arătat la râul Iordanului, Preasfântă şi Dumnezeiască Treime: Tatăl în glas din cer mărturisind pe Fiul cel iubit; Fiul în chip omenesc primind Botezul de la rob; şi Duhul Sfânt pogorându-Se în chip de porumbel peste Cel ce Se boteza. Deci întru numele a unui Dumnezeu, însă în trei Feţe: a Tatălui şi a Fiului şi a Sfântului Duh, ne-am învăţat a lumina cu Botezul pe tot omul ce vine în lume, cântând: Aliluia!" |
VII. Aprecierea, asocierea, generalizarea
„Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor" - se rosteşte la orice slujbă. E o laudă adresată Sfintei Treimi, Care a făcut, ţine în viaţă şi ocroteşte toate. Se repetă foarte des, pentru că tot ce se repetă des la slujbe ne arată ceea ce ne este absolut necesar în viaţă şi de care noi uităm.
Pilda omului credincios Era un om foarte credincios care a venit la avva Pimen, cerând să audă de la el vreun sfat. Şi a zis bătrânul Pimen către om: - Grăieşte fraţilor vreun cuvânt! căci erau mai mulţi călugări adunaţi la avva. Iar omul se ruga zicând: - Iartă-mă, avvo, eu ca să învăţ am venit, nu ca să dau sfat. Şi silit fiind de bătrân, a zis: - Eu sunt om din lume (mirean) şi vând verdeţuri şi nu ştiu să vorbesc din Scriptură. Dar o pildă voi zice: „Un om a zis prietenului său: fiindcă am poftă să văd pe împăratul, vino cu mine! A zis lui prietenul: vin cu tine până la jumătatea căii. Şi a zis altui prieten: vino tu de mă du la împăratul! I-a zis lui: te duc până la palatul împăratului. Zis-a şi celui de-al treilea: vino cu mine la împăratul! Iar el a zis: eu vin şi te duc la palat şi stau şi grăiesc şi te bag la împăratul." Şi l-a întrebat avva pe el: - Care este puterea pildei? Şi răspunzând, le-a zis lor omul: - Cel dintâi prieten este nevoinţa, care povăţuieşte până la drum; cel de-al doilea este curăţenia, care ajunge până la cer, iar al treilea este milostenia, care duce până la Împăratul Dumnezeu cu îndrăzneală.
Şi aşa fraţii, folosindu-se, s-au dus.
Mirean = care nu este preot sau călugăr; laic. Nevoinţă = lupta omului credincios cu relele din suflet, pentru a scăpa de ele. Curăţenie = viaţă dusă fără de păcat. Întrebare: Cum ajungem la Dumnezeu, potrivit pildei din Pateric?
|
VIII. Evaluarea
- Extrageţi din Crez părţile din care aflăm că Fiul este născut din Tatăl şi că Duhul Sfânt purcede din Tatăl. Notaţi-le în caietele de
Religie. |
IX. Activitatea suplimentară
„Nădejdea mea este Tatăl, scăparea mea este Fiul, acoperământul meu este Duhul Sfânt, Treime Sfântă, slavă Ţie." |
X. Încheierea
|