Overblog
Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog
Blog Mirela Șova

Proiect didactic / Clasa a patra / Floriile

PROIECT DIDACTIC

 

 

Clasa: a IV-a

Tema: Intrarea Domnului în Ierusalim - Floriile

Motivația:

Cu puțin timp înainte de Postul Sfintelor Paști, se aduce în discuție pe larg ultima parte a vieții Mântuitorului, pornind de la intrarea Sa în Ierusalim, eveniment plin de măreție, rămas neînțeles de mulți: Fiul lui Dumnezeu vine spre Patima Sa, blând ca un Miel de jertfă, întâmpinat de mulțimea entuziamată în urma învierii lui Lazăr, dar care Îi va cere peste câteva zile moartea, răstignirea.

 

Obiective operaționale:

(la sfârșitul lecției elevii vor fi capabili:)

O1: - să relateze evenimentul biblic al Intrării Domnului în Ierusalim;

O2: - să prezinte obiceiuri românești legate de Florii;

O3: - să compare icoana Intrării Domnului în Ierusalim cu imagini ale împăraților / regilor lumii;

O4: - să explice importanța acestei sărbători religioase pentru creștinii de astăzi.

 

Condiții prealabile: clasă omogenă din punct de vedere al nivelului cunoștințelor elevilor, cunoștințe despre conținut în urma participării la slujbe și din anii anteriori, de la orele de religie, deprinderea elevilor de a utiliza strategii interactive.

 

Resurse materiale: icoana Intrării Domnului în Ierusalim, harta Palestinei Noului Testament, Biblia, Biblia ilustrată pentru copii, Caiet pentru elevi – Editura Sfântul Mina, Iisus Mântuitorul – Petre Dulfu, imagini cu domnitori, crenguțe împodobite, fișe de lucru;

 

Resurse procedurale: conversația euristică, Phillips 6-6; Organizatorul grafic al caracteristicilor; Știu - Vreau să știu - Am aflat

 

Evaluarea: Ce dovezi există că elevii au învățat lecția?

a)      De conținut: răspunsurile la întrebări, completarea organizatorului grafic, rezolvarea sarcinilor de lucru date de profesor;

b)      De utilizare a operațiilor gândirii și a abilităților practice: analiza textului, desprinderea ideilor, realizarea de conexiuni între evenimente, argumentarea unor afirmații, compararea cunoștințelor proprii cu ale colegilor.

 

Desfășurarea situațiilor de învățare

 

Evocare

1. Conexiuni cu cunoștințele anterioare, prin metoda Phillips 6-6 și prin fișa de lucru cu rebus religios.

 

- Pe tablă scriu tabelul cu rubricile: Știu / Vreau să știu / Am aflat;

- Pentru completarea rubricii ȘTIU, folosesc metoda Phillips 6-6: împart clasa în grupe de câte 6 elevi. Fiecare grupă primește o foaie de hârtie nescrisă. Scrieți timp de 6 minute tot ce vă amintiți despre Intrarea Domnului în Ierusalim – Floriile.

- Purtătorul de cuvânt al fiecărui grup prezintă punctul de vedere comun al acestuia, timp de 2 minute fiecare.

- Notez pe tablă, la rubrica ȘTIU, ideile valabile ale purtătorilor de cuvânt.

- Solicit apoi fiecărui elev să analizeze fișa de lucru cu rebus religios pe care a primit-o în prealabil.

v. aici: http://4.bp.blogspot.com/_x9C82BKvB2Y/S6zoMPpVgSI/AAAAAAAAE1I/tBEWOsaCXSw/s1600/Exercitiu+-+colind+de+Florii.jpg

Exercitiu---colind-de-Florii.jpg

 

Cântăm COLINDUL DE FLORII și completăm împreună cuvintele care lipsesc din colind, rezolvând rebusul. În timp ce cântă elevii au în mâini crenguțele împodobite.

 

 

Realizarea sensului

2. Comunicarea subiectului lecției noi și motivarea pentru învățare.

3. Confruntarea cu noile informații, utilizând metoda Știu / Vreau să știu / Am aflat.

 

- Lectură biblică: Matei cap. 21, 1-10 (utilizez BIBLIA ILUSTRATĂ PENTRU COPII);

- Lectură: versificarea evenimentului, Petre Dulfu;

- completarea pe tablă a rubricii: VREAU SĂ ȘTIU – cu ajutorul elevilor;

- Prezentarea și analizarea icoanei Intrării Domnului în Ierusalim;

- discuție pe baza imaginilor cu împărați / regi / domnitori aduse de elevi vizavi de intrarea Domnului pe mânzul asinei;

- analiza hărții Palestinei Noului Testament;

- ex. 2 și 5 pag. 17, Caietul special;

 

- prezentarea unor obiceiuri legate de Florii:

a)- In ziua Floriilor, oamenii merg cu ramuri de salcie la biserica, pentru a-L intampina tainic pe Hristos. Ele sunt sfintite si puse la icoane. Se credea ca nu e bine sa renunti la aceste ramuri daca nu au venit celelalte Florii. Oamenii le puneau si pe pomii fructiferi, pentru a-i ajuta sa rodeasca. Exista credinta ca abia acum pomii prind putere sa rodeasca. De aceea, nu se plantau pomi inainte de Florii,  de teama ca acestia sa nu ramana fara rod.

In ziua de Florii, stupii erau impodobiti cu ramurile de salcie sfintite, ca albinele sa se bucure de binecuvantarea divina.

In unele sate, matisorii erau aruncati in curte cand incepea sa bata grindina. Insa, ramurile de salcie aveau in principal menirea de a-i feri pe oameni de duhurile necurate.

Ramura de salcie sfintita era utilizata si in scopuri terapeutice. Oamenii inghiteau matisori de pe ramura de salcie, pentru a fi feriti de diferite boli. Batranele se incingeau cu salcia ca sa nu le mai doara salele. Exista si obiceiul ca parintii sa-si loveasca copiii cu nuielusa de salcie, cand veneau de la biserica. Credeau ca asa vor creste sanatosi si intelepti.

b)- simbolismul sălciilor: "Salciile sunt copaci ce cresc pe malurile raurilor si acolo dau viața celui mai proaspat verde, si chiar daca cineva taie mereu o parte din radacina si o ingroapa in pamantul umed, ea va arunca imediat radacini proaspete. Cu aceste salcii trebuie sa comparam sufletele sfinte si credincioase, care, dupa cum spune Isaia, arunca mladite ca salciile de pe malurile paraielor" (Cassiodor).


Reflecția

4. Completarea frontală a organizatorului grafic al caracteristicilor cu cele mai importante elemente ale evenimentului Floriilor, pe fișa primită de fiecare elev, ceea ce constituie în fapt și cuprinsul rubricii tabelului de pe tablă: AM AFLAT.

v. organizatorul grafic:


organizator-grafic-Florii.jpg


- în cadranele din fișă, notați elementele pe care le-ați aflat despre Intrarea Domnului în Ierusalim:

  •     (a avut loc) cu o săptămână înainte de Paști, după învierea lui Lazăr din Betania;
  •     Iisus a intrat pe măgăruș, ca un Împărat al Păcii, știind că peste puțin timp va fi dat spre moarte;
  •     L-au primit cu stâlpări (ramuri de finic), simbol al înnoirii vieții și al credinței oamenilor că Iisus este un Împărat;
  •     Hristos poate intra și prin poarta inimii noastre, dacă Îl primim și Îl dorim cu credință, prin Sfânta Împărtășanie.

 

florii.png

 

Autor: prof. Mirela Șova

Partager cet article

Commenter cet article