Overblog
Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog
Blog Mirela Șova

Proiect didactic / Clasa a patra / Cina cea de taina

PROIECT DIDACTIC

 

 

Clasa: a IV-a

Tema: Cina cea de taină

Motivația:

După Intrarea Domnului în Ierusalim a urmat pentru Mântuitorul nostru Săptămâna Patimilor. În cadrul acestei săptămâni, retrăite în fiecare an de cei credincioși, în Săptămâna Mare, la biserică, un loc aparte îl ocupă ziua de joi, când a avut loc Cina cea de taină, la care Hristos Domnul a săvârșit pentru prima dată Sfânta Împărtășanie. Cină de rămas bun, înaintea prinderii și răstignirii Sale, dar și un nou început: Aceasta să o faceți spre pomenirea Mea...

 

Obiective operaționale:

(la sfârșitul lecției elevii vor fi capabili:)

O1 – să relateze principalele evenimente de la Cina cea de taină;

O2 – să realizeze conexiuni între termenii-cheie inițiali, referitori la Cina cea de taină;

O3 – să analizeze o rugăciune de pregătire pentru primirea Sfintei Împărtășanii;

O4 – să explice icoanele și tablourile religioase prezentate la lecție.

 

Condiții prealabile: clasă omogenă din punct de vedere al nivelului cunoștințelor elevilor, cunoștințe despre conținut în urma participării la slujbe și din anii anteriori, de la orele de religie, deprinderea elevilor de a utiliza strategii interactive.

 

Resurse materiale: icoana Cinei celei de taină, icoana spălării picioarelor, tabloul vânzării lui Iuda, tablou religios cu primirea Sfintei Împărtășanii, Evanghelia  pentru copii, Caiet pentru elevi – Editura Sfântul Mina, fișă de lucru; CD audio – Sfânta Liturghie.

 

Resurse procedurale: conversația euristică, termenii-cheie inițiali, exercițiul, problematizarea

 

Evaluarea: Ce dovezi există că elevii au învățat lecția?

a)      De conținut: răspunsurile la întrebări, completarea fișei de lucru, rezolvarea sarcinilor de lucru date de profesor;

b)    De utilizare a operațiilor gândirii și a abilităților practice: analiza textului, desprinderea ideilor, realizarea de conexiuni între termenii-cheie, argumentarea unor afirmații, compararea cunoștințelor proprii cu ale colegilor.

 

Desfășurarea situațiilor de învățare

 

Evocarea

1. Conexiuni cu cunoștințele anterioare, prin conversație euristică:

 

- De ce Mântuitorul era trist la Intrarea Sa în Ierusalim?

- Cum a fost întâmpinat El de către iudei? Dar de către copii? Dar de către arhierei, cărturari și farisei?

- Ce a urmat în săptămâna de după Florii?

- Care este numele Sfinților Apostoli? Notați numele acestora în fișa de lucru, trecând cu o culoare diferită numele celui care L-a trădat pe Iisus. Exercițiul din fișă este:

 

1. Scrieți numele celor 12 Sfinți Apostoli ai Mântuitorului:

 

......................................

......................................

......................................

......................................

......................................

......................................

......................................

......................................

......................................

......................................

......................................

......................................

 

Treceți cu o altă culoare numele Apostolului care L-a trădat pe Iisus.


- Notarea pe tablă a termenilor – cheie inițiali: Cina; spălarea picioarelor; Sfânta Împărtășanie; Sfânta Liturghie; trădare.

- se discută pe marginea cuvintelor scrise pe tablă, se extrage titlul lecției și se fac posibile conexiuni între aceste cuvinte, pe baza cunoștințelor anterioare ale elevilor.

 

 

Realizarea sensului

2. Comunicarea subiectului lecției noi și motivarea pentru învățare.

3. Confruntarea cu noile informații, utilizând metoda Termenii-cheie inițiali, fișa de lucru și Caietul special de Religie.

 

- Lectură biblică: Matei cap. 21, 1-10 (utilizez EVANGHELIA PENTRU COPII); pe parcursul lecturii, elevii vor fi atenți pentru a putea aprofunda explicațiile în legătură cu termenii-cheie inițiali; se discută pe baza acestora.

- Se notează pe fișa de lucru, la punctul 2, învățături potrivite în legătură cu spălarea picioarelor ucenicilor și întemeierea Tainei Sfintei Împărtășanii; în timpul rezolvării acestui exercițiu din fișă se folosesc și icoanele spălării picioarelor, al Cinei celei de Taină; Exercițiul din fișă este:

 

2. Completați învățăturile corespunzătoare:

 

ex-fisa.png

 

 

- audiție muzicală, fragment din Sfânta Liturghie (“Luați, mâncați…”);

- lectură – pag. 19 caiet special (de la asterisc);

 

 

Reflecția

4. Analizarea tabloului religios legat de Sfânta Împărtășanie, rezolvarea exercițiilor 2 și 4 de la pag. 21 – caiet special.

- notarea unui fragment din cuvintele rostite de Mântuitorul Hristos la Cina cea de taină:

 

“Poruncă nouă dau vouă: Să vă iubiți unul pe altul. Precum Eu v-am iubit pe voi, așa și voi să vă iubiți unul pe altul. Întru aceasta vor cunoaște toți că sunteți ucenicii Mei, dacă veți avea dragoste unii față de alții.” (Ioan 13, 34-35)

 

“Părinte, voiesc ca unde sunt Eu să fie împreună cu Mine și aceia pe care Mi i-ai dat, ca să vadă slava Mea pe care Mi-ai dat-o, pentru că Tu M-ai iubit pe Mine mai înainte de întemeierea lumii.” (Ioan 17, 24)

 

Autor: prof. Mirela Șova

Partager cet article

Commenter cet article