Overblog
Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog
Blog Mirela Șova

Proiect didactic / Clasa a cincea / Nasterea Domnului

CINE SUNT ȘI CINE POT FI CEI TREI CRAI DE LA RĂSĂRIT?

(sugestie de proiect pentru o lecție dintre cele dedicate Nașterii Domnului)

 

 

Clasa: a V-a

Disciplina: Religie Ortodoxă

Subiectul (titlul lecției): Cine sunt și cine pot fi cei trei crai de la Răsărit?

Tipul lecției: mixtă

Obiective operaționale:

O1: să indice elementele cunoscute despre magii de la Răsărit, cu ajutorul textului biblic;

O2: să dezbată pe marginea materialelor de natură istorică, istorico-religioasă și de legendă prezentate, despre craii de la Răsărit;

O3: să formuleze învățături proprii extrase din exemplul credinței magilor de la Răsărit;


Obiective formativ-educative:

-     să conștientizeze în parte valoarea și frumusețea lecturii biblice și a cercetării istorico-religioase, precum și a legendelor pe tema dată;

-     să-și formeze deprinderea de a căuta / citi mai multe informații cu privire la un subiect religios, învățând să discearnă între sursele folosite;

-     să înțeleagă faptul că Sfânta Scriptură nu cuprinde toate detaliile, care satisfac curiozitatea omenească, ci adevărurile necesare pentru mântuire.

 

Strategia didactică:

-          mijloacele de învățământ folosite la lecție: textul biblic, literatura religioasă;

-          metodele de învățământ utilizate la lecție: conversația, conversația euristică, explicația, exemplul, povestirea, lectura biblică și a altor texte istorico-religioase, problematizarea, dezbaterea, cântecul religios;

-          formele de organizare a clasei: frontal și individual.

 

Bibliografia folosită la lecție: Metodica predării Religiei – Dorin Opriș, Sfânta Scriptură, Studii despre magii de la Răsărit (Monica Dumitrescu, Daniela Livadar, Radu Alexandru), Colecție de colinde.

 

Desfășurarea lecției:

 

I. Moment organizatoric

 

- contactul cu clasa, salutul;

- rugăciunea Tatăl nostru;

- notarea absențelor;

 

II. Verificarea cunoștințelor

 

- Profesorul interpretează Colindul celor trei crai de la Răsărit (sau un fragment din acesta), pe baza căruia solicită elevilor să relateze evenimente legate de Nașterea Domnului, de persoane care s-au bucurat de eveniment, și persoane care ... nu s-au bucurat.

 

3204183647_29885e2588.jpgColind (text)

 

Trei crai de la Răsărit
Cu steaua-au călătorit
Și-au mers, după cum cetim,
Până la Ierusalim.

Acolo dac-au ajuns
Steaua-n nori li s-a ascuns,
Prin oraș ei au căutat
Și pe toți au întrebat

 

"Unde s-a născut", zicând,
"Un crai mare de curând?
Ca să mergem să-l vedem
Și lui să ne închinăm"

Iară Irod împărat
Auzind s-a tulburat,
Pe crai la el i-a chemat
Și în taină i-a întrebat

Zicând: "Mergeți de aflați
Și venind mă înștiințați
Să merg să mă-nchin și eu
Ca unuia Dumnezeu"

Craii dacă au plecat
Steaua iar s-a arătat
Și-au mers, până a stătut
Unde Hristos s-a născut.

 

Cu daruri s-au închinat
Și cu toți s-au bucurat
Iar 'napoi dac-au purces
Pe altă cale au mers.

Irod rău s-a necăjit,
Oaste mare a pornit
Și-n Viflaem a intrat
Pe toți pruncii i-a tăiat

De la doi ani mai în jos,
Să-l taie și pe Hristos.
Pe Hristos nu l-a tăiat
Domnul sfânt l-a apărat.

 

III. Pregătirea pentru lecția nouă


- Discuție despre numele celor trei magi, Gaspar, Melchior și Baltazar, și despre semnificația darurilor pe care aceștia le-au adus lui Iisus: aur – ca unui Împărat; tămâie – ca unui Arhiereu; smirnă – ca anticipare a morții Sale.

 

IV. Anunțarea lecției noi și prezentarea obiectivelor propuse

 

- Elevii sunt anunțați că se va insista pe discuții privind prezența celor trei crai (magi) de la Răsărit la locul nașterii Pruncului și pe legende referitoare la aceștia. Bucuria lor la întâlnirea Mântuitorului lumii va apărea în antiteză cu invidia și neputința lui Irod.

 

V. Comunicarea noilor cunoștințe

 

- Lectură biblică: Un elev este solicitat să citească textul de la Matei cap. II, 1-20, despre închinarea crailor, singurul loc din Sfintele Evanghelii unde sunt menționați aceștia.

 

- Sunt notate ideile principale pe tablă / în caietele de notițe.

 

Cei trei magi veniți din Răsărit, călăuziți de stea, s-au oprit la Ierusalim, când steaua s-a ascuns în nori. Acolo au aflat că în profețiile vechi evreiești este scris că Mesia – Mântuitorul se va naște în Betleemul Iudeii. Ei l-au crezut pe Irod, că vrea să se închine Pruncului – Împărat, dar la întoarcere, după ce L-au găsit, un înger i-a vestit prin vis să ocolească palatul acestuia, demascându-l.

 

- Se relatează atât date istorice, cât și legende referitoare la cei trei crai, discutându-se diferite aspecte, pe marginea acestora:

 

1. Povestea lor s-a definitivat in secolele VII-VIII. Numiti de Tertulian "regi fara de tara", s-au impus in traditia populara drept regi sau crai.

 

2. Herodot afirma ca magii reprezentau o casta sacra a mezilor, popor asiatic, din randul carora se alegeau preotii. In momentul nasterii lui Hristos, acest popor se afla sub stapanirea Imperiului partilor, dar se bucura de o puternica influenta religioasa. "Magii" nu trebuie confundati cu "magicienii". Magii erau de fapt niste carturari ai timpului lor, pasionati de cunoastere, specializati in astrologie, astronomie si interpretarea viselor. Tot ei erau responsabili cu aducerea jertfelor. Conform estimarilor istorice, existenta lor in timp se intinde de-a lungul a 5.000 de ani. Totuși, unii istorici bisericești, precum Origen, afirmă că ei chiar erau vrăjitori.

 

3. In timpul nasterii lui Hristos, capitala Imperiului partilor era stabilita la Ctesifon. Este posibil ca punctul de plecare al calatoriei magilor sa il fi constituit acest infloritor oras. Se presupune ca ei au urmat principalul drum comercial ce lega Persia (Iranul de astazi) de Orientul mijlociu. Pentru a trece de tinuturile muntoase s-au folosit de cai. Intrand in Desertul Siriei, au schimbat caii pe camile. De la Palmyra s-au indreptat apoi spre sud, prin Damasc, folosind calea ce constituie astazi drumul spre Mecca. Au coborat prin Valea Iordanului pana in dreptul Ierihonului, pe unde au reusit sa treaca raul in Iudeea. Ii mai desparteau cam 40 de kilometri de Ierusalim. Putin in comparatie cu cei aproape 2.000 de kilometri strabatuti deja.

Practic, le-a trebuit circa un an de zile până să ajungă la locul nașterii Pruncului, din momentul în care li s-a arătat steaua.

 

4. Desi nu exista dovezi in acest sens, se crede ca au fost trei, dupa numarul darurilor aduse. De altfel, numarul a variat de-a lungul timpului, ajungand chiar la 12. Astfel, in secolul al III-lea, ei sunt reprezentati la Roma in numar de doi (catacomba Sf. Petru si Marcellinus), trei (catacomba Priscillei), respectiv patru (catacomba Domitillei). Tot in numar de trei apar si in secolul al IV-lea (Biserica Nativitatii din Betleem si Santa Maria Maggiore din Roma).

 

5. Intalnirea cu Iisus, Iosif si Maria trebuie sa fi fost impresionanta. Aristocratii magi s-au vazut inaintea unei familii modeste. Cu toate acestea, nu au uitat scopul calatoriei lor si au oferit Pruncului daruri pretioase: aur, smirna si tamaie. Sfantul Ioan Gura de Aur explica simbolismul darurilor: "Pentru ca in aur se plateste tributul, tamaia se foloseste la sacrificii, iar smirna, la imbalsamarea mortilor. Prin aceste trei daruri se recunosc in Hristos puterea imparateasca, maretia dumnezeiasca si datul fiintei omenesti de a muri".

 

6. Magii nu au ezitat sa isi plece genunchii in fata lui Iisus. Ce viitor ii vor fi prezis Pruncului? Ce fel de popor urma sa stapaneasca? Au vazut in El un rege pamantean sau unul ceresc? Ce au vorbit cu Fecioara Maria si cu Iosif? Evanghelistul Matei nu ne spune decat ca magii au fost instiintati in vis de un inger sa nu mai mearga la Irod, ci sa paraseasca Tara Sfanta pe un alt drum. Nu stim nici ce s-a intamplat cu ei mai tarziu. O traditie sustine ca ei au fost increstinati de Apostolul Toma, in drumul sau spre India.

 

7. Dupa traditie, Sfanta Elena a descoperit moastele magilor in Persia. Ulterior, acestea au fost daruite episcopului Eustorgie al Milanului. La o data necunoscuta au fost duse la Milan. In 1164, imparatul Frederic Barba-Rosie le-a mutat iarăși, la Cologne. Ele au fost asezate ulterior in Catedrala Sfantul Petru, unde se afla si astazi. In semn de reparatie morala, episcopul Ferroni al Milanului a primit, in 1906, cateva particele din moastele magilor, pe care le-a asezat in Biserica San Eustorgio. O analiza a celor trei schelete, facuta in 1864, nu a stabilit cu precizie vechimea lor.

 

8. Câteva interpretări ale Sfinților Părinți:

Sfantul Iustin: magii erau preoti ai unui cult oriental si practicieni ai magiei si astrologiei. Vizita magilor la iesle a reprezentat momentul convertirii lor precum si momentul renuntarii la practicile idolatre. Sfantul Iustin citeaza relatarea lui Matei, ca pe un semn oferit lumii potrivit caruia Crestinismul este credinta cea adevarata.

 

Ceea ce poate fi recunoscut drept cea mai impresionanta exegeza este aceea potrivit careia magii au fost primii marturisitori ai Sfintei Treimi. Aceasta explica aparitia lor in aproape toate imaginile artistice si traditiile literare ca trei oameni, diferiti, insa asemanatori. Magii s-au inchinat lui Hristos ca unui Dumnezeu oferindu-i aur, tamaie si smirna.

 

Origen si Sfantul Irineu de Lyon interpreteaza relatarea evanghelica despre magi in lumina profetiei lui Valaam. "O stea va rasari din Iacob si un sceptru va rasari peste Israel” (Numeri 24-17).

 

Dar din paralelism, "Steaua lui Valaam” este si un mare Print, nu un corp ceresc, dupa cum ne arata o alta cantare: "Cereasca Stea din pantecele tau a rasarit si pe cititorii in stele i-a indemnat sa o vada, care cu cunostinta ei s-au luminat intru Duhul, Preacurata Fecioara, pururea binecuvantata.”

 

9. Al patrulea mag

O legenda vorbeste de un al patrulea mag, care dorea sa mearga sa se inchine Mantuitorului. Numele lui era Artaban. El nu a reusit sa ajunga la punctul de intalnire cu ceilalti, din cauza schiopatarii camilei sale. S-a hotarat atunci sa plece singur in aceasta indelungata calatorie, pentru a duce in dar pruncului trei pietre foarte pretioase: un safir, un rubin si o perla. Calatoria sa a fost insa numai o suita de intarzieri. A ajuns in Betleem dupa ce Sfanta Familie plecase spre Egipt, iar in Egipt, dupa ce aceasta se intorsese in Nazaret. De fiecare data cand ajungea in vreun oras, i se spunea ca Iisus tocmai plecase de acolo. In cei 30 de ani de peregrinare a impartit cele trei pietre harazite lui Hristos. Cu una a salvat un copil din Betleem din mana soldatilor lui Irod, una a dat-o unui batran bolnav si aproape mort de foame, iar cu ultima a rascumparat o tanara evreica amenintata cu sclavia. L-a gasit pe Hristos abia cand Acesta era rastignit pe Cruce. Rusinat ca nu mai avea ce sa-I daruiasca, a fost mangaiat de Mantuitorul, Care i-a multumit pentru toate darurile aduse prin intermediul aproapelui.

 

10. O altă legendă spune că atunci când s-au închinat Pruncului, cei trei magi ar fi avut viziuni diferite asupra Lui: unul L-a văzut micuț, Prunc în brațele Mamei; altul L-a văzut tânăr, în puterea vârstei, ca la 30 de ani, iar ultimul L-ar fi văzut bătrân. Ce ar putea însemna acest lucru?

(Discuție despre persoana Mântuitorului Hristos, în același timp Dumnezeu și Om, Vechi de zile și Prunc. În plus, viziunea Sa ca bărbat desăvârșit, când a și murit și a înviat din morți.)

 

VI. Fixarea noilor cunoștințe

 

"Din Persia, magii aur, smirna si tamaie au adus de demult Imparatului, Celui ce S-a nascut, si Dumnezeu. Iar noi acum, mai inainte praznuind Nasterea Lui, cu buna cinstire sa-I aducem din suflet, nadejde, credinta si dragoste, laudand pe Fecioara.” – se comentează și se notează în caiete.

 

VII. Aprecierea, asocierea, generalizarea

 

Elevii sunt solicitați să formuleze cât mai multe învățături care se desprind din exemplu celor trei magi.

(Ex.: Noi înșine putem fi asemenea celor trei magi, dacă ne lăsăm luminați de lumina adevărului și ne închinăm, bucurându-ne, lui Iisus.)

 

- Ce este cel mai important de reținut / cercetat din povestea magilor: detaliile cu privire la nume, proveniență, ocupație, sau credința care i-a condus spre Iisus? – scurtă dezbatere.

 

VIII. Activitatea suplimentară

 

La alegere: Alcătuiți o scurtă compunere despre călătoria celor trei magi de la Răsărit sau copiați pe caietul de notițe o altă variantă a colindului crailor de la Răsărit, decât cea prezentată.

 

IX. Încheierea

 

Rugăciunea. Salutul.

Partager cet article

Commenter cet article