Overblog Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog
Blog Mirela Șova

Scrisul e o forma de tacere?... Scrisul iti deschide aripile interioare?... Scrisul e o briza, vara?... Poti scrie pe frunze?

Despre Boboteaza si Soborul Sfantului Ioan Botezatorul

Publié le 8 Janvier 2009 par Mirela in Pastile... spre luare-aminte

Despre Botezul Domnului şi
Soborul Înaintemergătorului Domnului,
al Sfântului Ioan Botezătorul

 



Botezul Domnului se mai numeşte şi Dumnezeiasca Arătare, întrucât cu acest prilej S-a arătat în chip văzut singurul Dumnezeu Adevărat, Cel în Treime închinat: Dumnezeu -Tatăl prin glasul din cer, Dumnezeu - Fiul - Cel Întrupat - prin botez, Dumnezeu - Duhul Sfânt - prin pogorârea asupra Celui Botezat. Aici se arată şi taina legăturilor dintre ipostasurile Sfintei Treimi: Dumnezeu - Duhul Sfânt de la Tatăl purcede şi întru Fiul Se odihneşte, dar nu purcede din El. Se mai arată aici şi că iconomia Întrupării pentru a noastră mântuire a fost săvârşită de Dumnezeu - Fiul cu împreună-lucrarea Duhului Sfânt şi a lui Dumnezeu - Tatăl.

Se mai arată şi faptul că mântuirea fiecăruia nu se poate săvârşi altfel decât în Domnul nostru Iisus Hristos, cu harul Sfântului Duh, prin bunăvoirea Tatălui. Toate tainele creştinătăţii strălucesc aici cu lumina lor dumnezeiască şi luminează minţile şi inimile celor ce cu credinţă săvârşesc această mare prăznuire. Veniţi să ne înălţăm cu mintea şi să ne afundăm în contemplarea acestor taine ale mântuirii noastre, cântând:

„În Iordan botezându-Te Tu, Doamne, închinarea Treimii s-a arătat", care chiverniseşte în chip treimic mântuirea noastră şi ne mântuieşte în chip treimic.

 

 

Sfântul Ioan mărturisea despre Hristos Iisus că El este cu adevărat „Mielul lui Dumnezeu, Care ia asupra Sa păcatul lumii", că este Izbăvitorul făgăduit, aşteptat de toţi. Au auzit aceasta cei din jurul lui şi au crezut. De la ei, această mărturie s-a răspândit în popor şi toţi au început să cugete că Cel mărturisit de Ioan nu este un oarecare. La aceasta făcea trimitere Mântuitorul atunci când, în ultimele zile pe care le-a petrecut în templu, a pus arhiereilor, cărturarilor şi bătrânilor întrebarea: de unde este botezul lui Ioan, din cer sau de la oameni (Mc. 11, 29)? Aceştia au ocolit răspunsul, întrucât era cu neputinţă ca ei să nu fi văzut că Ioan nu venise cu de la sine putere botezând cu apă. Dar cum era să recunoască asta, de vreme ce astfel s-ar fi văzut siliţi să recunoască, totodată, şi mărturia dată de el, că înaintea lor se află Cel Făgăduit, şi ca atare ar fi trebuit să se plece învăţăturii Acestuia?

Aşa ceva ei însă nu voiau; şi nu din oarecare pricini întemeiate, ci numai din prejudecată. Încăpăţânarea lor nu micşorează însă cu nimic puterea mărturiei Sfântului Ioan. Ea are şi acum aceeaşi putere de încredinţare ca atunci când a ieşit din gura lui. Şi noi îl auzim pe Ioan arătându-ne pe adevăratul Izbăvitor, şi prin aceasta credinţa noastră prinde aripi, ca una ce are în sprijinul său o mărturie vie.

 

(din „Tâlcuiri din Sfânta Scriptură pentru fiecare zi din an", Sfântul Teofan Zăvorâtul, Editura Sofia, Bucureşti, 1999 - cartea cuprinde astfel de explicaţii pentru pericopele care se citesc în fiecare zi a anului bisericesc)

Commenter cet article