V. Comunicarea noilor cunoştinţe
- Iată acum o pildă despre milostenie, despre muncă făcută la timp şi despre a Doua Venire a lui Hristos. E o pildă rostită de
Mântuitorul după intrarea Sa în Ierusalim, când se apropiau Patimile Sale. De aceea, această pildă se citeşte la Biserică în Sfânta şi Marea zi de Marţi din Săptămâna Patimilor, după
Duminica Floriilor.
„Împărăţia cerurilor se va asemăna cu zece fecioare, care, luând candelele lor,
au ieşit în întâmpinarea mirelui. Cinci însă dintre ele erau fără minte, iar cinci înţelepte. Căci cele fără minte, luând candelele, n-au luat cu sine untdelemn. Iar cele înţelepte au
luat untdelemn în vase, odată cu candelele lor.
Dar mirele întârziind, au aţipit toate şi au adormit. Iar la miezul nopţii s-a
făcut strigare:
- Iată, mirele vine! Ieşiţi întru întâmpinarea lui!
Atunci s-au deşteptat toate acele fecioare şi au împodobit candelele lor. Şi
cele fără de minte au zis către cele înţelepte:
- Daţi-ne din untdelemnul vostru, că se sting candelele noastre. Dar cele
înţelepte le-au răspuns, zicând:
- Nu, ca nu cumva să nu ne ajungă nici nouă şi nici vouă. Mai bine mergeţi la
cei ce vând şi cumpăraţi pentru voi. Deci plecând ele să cumpere, a venit mirele şi cele ce erau gata au intrat cu el la nuntă şi uşa s-a închis. Iar mai pe urmă, au sosit şi celelalte
fecioare, zicând:
- Doamne, Doamne, deschide-ne nouă. Iar el, răspunzând, a
zis:
- Adevărat zic vouă: Nu vă cunosc pe voi. Drept aceea privegheaţi, că nu ştiţi
ziua, nici ceasul când vine Fiul Omului." (Matei 25, 1 - 13)
Explicaţii:
- Întotdeauna când spunea Hristos o pildă, pleca de la ceva ce era foarte cunoscut în vremea Sa. În cazul pildei de astăzi, era un obicei la evrei ca
nunţile să se facă seara. Mirele pornea de la casa lui spre casa miresei, însoţit de prieteni, iar mireasa îl aştepta însoţită şi ea de prietene, întâmpinându-l cu candele aprinse, ca
să-i lumineze calea. De la acest obicei a pornit Mântuitorul. Vedem însă că avem un singur mire în pildă şi zece fecioare (mirese). Aceasta pentru că mirele este Însuşi Hristos, iar
miresele Lui sunt toate sufletele curate care aşteaptă împărăţia Sa, pregătite cum se cuvine.
- Hristos ne spune în pildă că ne trebuie "untdelemn" ca să ne pregătim pentru împărăţia cerurilor. Candela are înţelesul de suflet, căci în fiecare suflet poate străluci lumina dumnezeiască, dacă acel om strânge
untdelemnul faptelor bune şi al milosteniei. Hristos e Lumina lumii, şi cine vrea să intre în împărăţia Sa trebuie să aibă lumina aprinsă în
suflet. Dacă are întuneric în loc de lumină, omul nu poate intra la nuntă împreună cu Hristos.
- Împărăţia e ca o nuntă în care sunt mai multe mirese (oamenii cei buni) şi un Mire: Hristos. Dar
vezi că numai fecioarele înţelepte au putut intra. Fecioria era privită ca o mare calitate (să poţi trăi toată viaţa necăsătorit, rugându-te Domnului); dar ea nu e suficientă pentru
mântuire. Şi celelalte cinci erau tot fecioare, dar „fără minte", adică nu au făcut în viaţă şi fapte bune, care să le lumineze sufletele. Cel ce trăieşte în feciorie şi nu face
milostenie e izgonit din împărăţia cerurilor. Iar asta nu înseamnă că cei ce se căsătoresc nu se pot mântui; dar Hristos a ales în pildă exemplul fecioarelor.
- Mirele a zăbovit pentru că Hristos ne-a dat timp de mântuire, de la Înălţarea Sa şi până la a doua Sa Venire, când va judeca pe toţi oamenii care
au trăit pe pământ. Apostolii credeau că Hristos va veni curând să judece pe oameni, dar El a mai întârziat, a mai avut răbdare cu noi. Iar faptul că cele zece fecioare au
adormit înseamnă că au murit, moartea fiind ca un somn lung.
- S-a făcut strigare la miezul nopţii pentru că la sfârşitul lumii se va trâmbiţa tare de către îngeri, şi la cea din urmă trâmbiţă Se va pogorî
din cer Hristos; El va veni pe neaşteptate, iar pentru noi cel mai neaşteptat moment e la miezul nopţii, când este somnul cel mai profund. De aceea Biserica are rugăciuni speciale pentru
miezul nopţii.
- Fecioarele cele înţelepte nu au dat untdelemn şi fecioarelor celor fără de minte nu pentru că nu le-a fost milă de ele. Să ne amintim de pilda
bogatului nemilostiv. Nici el nu a mai primit nimic după moarte. La fel şi fecioarele fără minte. Pe lumea cealaltă nu se mai poate face nimic. Aici, pe pământ, ai mână ca să dai, ai
picior ca să mergi spre cei ce au nevoie de tine; pe lumea cealaltă sufletul nu poate face nimic fără de trupul îngropat, şi nici nu are pe cine să ajute acolo. În plus, fapta bună a
omului abia va ajunge acestuia spre mântuire la Judecată, deci nu aveau de unde să dea cele înţelepte; iar fiecare va fi judecat pentru faptele sale, nu pentru ale altuia.
- „Cei ce vând" la care s-au dus fecioarele fără minte - să nu credeţi că e vorba aici de cineva pe lumea
cealaltă care să vândă untdelemn, adică fapte bune. „Cei ce vând" sunt săracii, care sunt aici pe pământ; ei nu vând nimic, ci ne dau nouă prilejul să facem fapte bune. Dacă nu ar fi
niciun sărac pe pământ, cu greu ne-am mai mântui. Fecioarele ar fi trebuit să îi caute pe săraci când trăiau pe pământ, nu atunci. Degeaba au devenit ele atunci iubitoare de milostenie...
Hristos le-a spus asprul cuvânt: „Nu vă cunosc pe voi", căci ele nu aveau nimic în comun cu El, după cum Lumina nu are nimic în comun cu întunericul.
- Sunt unii care pe patul morţii dau la săraci averea lor, sau o lasă prin testament la o casă de bătrâni... Aceştia sunt oare tot ca fecioarele fără minte?
Chiar Hristos ne spune să priveghem, adică să fim atenţi la ce facem, căci nimeni nu îşi cunoaşte ceasul morţii, şi nici ceasul celei de-a Doua Veniri. Dacă cel ce îşi amână
pocăinţa şi dărnicia până în ceasul morţii nu mai are timp să le facă? E bine ca măcar atunci să-şi dea din avere la săraci, dar şi mai bine e ca din timp să o facă. Sunt şi azi mulţi
oameni care se gândesc din timp la moartea lor, ba chiar îşi pregătesc şi sicriul, şi hainele de înmormântare... Aceştia sunt înţelepţi, dacă se gândesc şi să ajute pe alţii. Pilda
aceasta are şi o învăţătură despre muncă: dacă nu-ţi faci datoria la timp, degeaba îţi mai pare rău pe urmă, nu ai cum să dai timpul înapoi.
Să ne umplem şi noi candelele sufletelor cu untdelemnul milosteniei, iubirii, hărniciei şi să aşteptăm pe Mirele nostru.
- Se notează ideile principale:
- untdelemnul = milostenia, faptele bune;
- miresele înţelepte = oamenii care îşi strâng în timpul vieţii fapte bune;
- miresele neînţelepte = oamenii nesăbuiţi care amână facerea faptelor bune şi pe care îi surprinde
moartea;
- candelele = sufletele oamenilor;
- lumina din candele = Hristos, Lumina lumii;
- Mirele = Hristos, Mirele Bisericii;
- zăbovirea (întârzierea) Mirelui = timpul dat oamenilor de către Hristos de la Înălţarea Sa şi până la
sfârşitul lumii;
- miezul nopţii = ceasul morţii fiecăruia; ceasul sfârşitului lumii;
- strigarea de la miezul nopţii = trâmbiţele îngerilor care vestesc a doua venire a lui
Hristos;
- fecioarele înţelepte nu au dat untdelemn celor neînţelepte = fiecare om răspunde pentru faptele
sale;
- cei ce vând = săracii, care ne ajută să ne mântuim, prin faptul că avem cui da
milostenie;
- să priveghem = să avem grijă ce facem în viaţă, căci nu ne cunoaştem nici ceasul morţii, nici ceasul
sfârşitului lumii.
- Concluzia pildei: să strângem cât mai mult untdelemn al
iubirii, milosteniei, credinţei, ca să-L întâmpinăm pe Hristos ca pe un Mire la moarte şi la Judecată, şi nu ca pe un Osânditor.
|