Overblog Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog
Blog Mirela Șova

Scrisul e o forma de tacere?... Scrisul iti deschide aripile interioare?... Scrisul e o briza, vara?... Poti scrie pe frunze?

Fisa suplimentara - Ierurgii. Cele sapte Laude

Publié le 9 Septembre 2008 par Mirela in fise pentru elevi - parinti - profesori

 Fișe pentru elevi, părinți, profesori
        Mirela Șova

 

 Cele mai importante slujbe ale Bisericii (schemă)

 Ierurgiile
 Ierurgii legate de nașterea și botezul omului
 Ierurgii privitoare la viața omului în general
 Ierurgii cu privire la lucruri și natură
 Ierurgii privitoare la sfârșitul omului
 Cele șapte Laude bisericești


                 

Cele mai importante slujbe ale Bisericii


 1. Sfânta Liturghie


 2. Cele șapte Taine:
- Botezul;
- Mirungerea;
- Împărtășania (Euharistia, Cuminecarea);
- Spovedania (Mărturisirea, Pocăința);
- Preoția (Hirotonia);
- Cununia (Nunta);
- Maslul.

 3. Cele șapte Laude:
- Vecernia;
- Pavecernița;
- Miezonoptica;
- Utrenia cu Ceasul I;
- Ceasul al III-lea;
- Ceasul al VI-lea;
- Ceasul al IX-lea.

 4. Ierurgiile:
- privitoare la nașterea și botezul omului;
- privitoare la viața omului în general și la sfârșitul omului;
- cu privire la lucruri și la natură.


 Ierurgiile

(Slujbe speciale prin care se scot credincioșii, natura și lucrurile de sub puterea și influența celui rău și se sfințesc, prin venirea harului dumnezeiesc asupra lor.)

Temei scripturistic:
"Să faceți rugăciuni, cereri, mijlociri, mulțumiri pentru toți oamenii, pentru conducători și pentru toți care sunt în înalte dregătorii, ca să petrecem viață pașnică și liniștită, întru toată cuvioșia și buna-cuviință, că acesta e lucru bun și primit înaintea lui Dumnezeu." (I Timotei 2, 1-3)

 

Ierurgii legate de nașterea și Botezul omului

 

- ierurgia de la ziua întâi de după naștere, când preotul se duce acasă la cea care a născut și stropește cu agheazmă pe mamă, pe copil, pe moașă, pe femeile care au ajutat la naștere. Se fac rugăciuni, pentru că Biserica se bucură de venirea pe lume a unui prunc.


- ierurgia la ziua a opta după naștere: adică rugăciunea de punere a numelui la copil, care e adus de moașă la Biserică. Aceasta se poate face și împreună cu Botezul sau cu ierurgia de ziua întâi. Și Mântuitorului nostru I S-a pus numele de Iisus a opta zi, căci așa era obiceiul la evrei.


- ierurgia la 40 zile de la naștere - se face pentru mamă și pentru copil și se numește îmbisericirea pruncului. Mama vine cu pruncul la ușile bisericii, unde preotul le citește rugăciuni. Apoi preotul ia copilul și îl îmbisericește, adică îl duce înăuntrul bisericii și îl închină la icoane. La fel a făcut și Maica Domnului cu Iisus Hristos Prunc; la 40 de zile L-a adus la templul din Ierusalim, unde a întâmpinat-o dreptul Simeon. Și această ierurgie se poate face împreună cu Botezul.

 

Ierurgii privitoare la viața omului, în general

 

- ierurgia din a opta zi de la cununie, când tinerii căsătoriți se duc la biserică să primească binecuvântarea preotului. Ei își încep astfel viața de familie cu gândul la Dumnezeu.


- Tedeumul (Te Deum laudamus = Pe Tine, Dumnezeule, Te lăudăm) - e o slujbă care se face la începerea anului școlar, pentru ca Dumnezeu să dea înțelepciune elevilor; la sărbători naționale, la sfințirea sediului unei instituții, la vizita episcopului în eparhie, la împlinirea a 25 sau 50 ani de căsnicie și la alte ocazii importante. În cadrul slujbei se cântă imnul bisericesc "Pe Tine, Dumnezeule, Te lăudăm".

 

Ierurgii cu privire la lucruri și natură

 

- ierurgia de sfințire a apei (agheazma) - fie agheazma mică, fie agheazma cea mare (care se face numai de două ori pe an, pe 5, 6 ianuarie, de Ajunul Bobotezei și de Bobotează.


- ierurgia de sfințire a Bisericii noi - făcută neapărat cu participarea episcopului.


- ierurgia de sfințire a vaselor de slujbă și a obiectelor ce se vor folosi într-o Biserică nouă.


- ierurgia de sfințire a cimitirului nou.


- ierurgia de sfințire a crucii de pus pe mormânt.


- ierurgia de sfințire a casei (sfeștania) și a diferitelor obiecte: la punerea temeliei casei, la intrarea în casa nouă, pentru semănături, holde, livezi, grădini, câmpuri; la săparea unei fântâni.


- ierurgia de binecuvântare a primelor roade ale pământului: la 6 august se sfințesc primii struguri, la 14 sept. se sfințește mustul sau vinul cel nou, la Paști se aduc la sfințit: pâine (pască), pește, carne, ouă, brânză; la hramuri și la zilele patronilor casei se aduc la biserică vin și colivă.


- ierurgii pentru alungarea duhurilor necurate: de exemplu, molitfele Sfântului Vasile cel Mare.

 

Ierurgii privitoare la sfârșitul omului

 

- ierurgia (slujba) înmormântării - este diferită pentru copiii care au murit sub vârsta de 7 ani, pentru oamenii obișnuiți (mireni), pentru preoți și pentru călugări.


- ierurgia Panihidei (din gr. panihidis, care înseamnă priveghere, slujbă de toată noaptea) - se face între moartea cuiva și înmormântarea sa, dar și după aceea; în mănăstiri, se face pentru pomenirea tuturor morților, în fiecare vineri seara sau sâmbătă dimineața. Se aseamănă cu parastasul.


- ierurgia parastasului (cuvântul parastas înseamnă a mijloci pentru cineva) - este o rugăciune de mijlocire pentru morți, o prescurtare a slujbei înmormântării, care are în centru cântarea Veșnica pomenire. Se mai numește pomană și a rămas ca obicei de la agapele (mesele comune) care se făceau la începutul creștinismului, după fiecare Sfântă Liturghie.


Parastasul se săvârșește:

- la trei zile după moarte, în cinstea Sfintei Treimi și a Învierii de a treia zi;

- la nouă zile după moarte, pentru ca adormitul să fie împreună cu cetele îngerești, dar și în amintirea ceasului al IX-lea, când Mântuitorul răstignit a promis tâlharului Raiul; ne rugăm ca și cel adormit să moștenească Raiul;

- la 40 zile după moarte, în amintirea Înălțării la cer a lui Hristos, pentru ca și cel adormit să se înalțe cu sufletul la cer;
- la 3 luni, la 6 și 9 luni de la moarte, în cinstea Sfintei Treimi;

- în fiecare an la data morții, până la 7 ani de la moarte.


Cele șapte Laude bisericești

 

1. VECERNIA - este slujba de seară cu care începe rugăciunea Bisericii de fiecare zi. Numele ei vine de la cuvântul vecer, care înseamnă seară. E o slujbă de mulțumire pentru ziua care a trecut, amintindu-ne de vremea dinainte de Întruparea Mântuitorului, dar și de ridicarea de pe Cruce și Înmormântarea lui Hristos. Ea se face pe la orele 4-6 spre seară, când a avut loc și Cina cea de Taină, când Arhanghelul Gavriil a descoperit lui Daniel vedeniile proorocești, iar lui Zaharia i-a vestit despre nașterea Sfântului Ioan Botezătorul; când proorocul David tămâia Domnului.


2. PAVECERNIȚA - se mai numește după cinare sau noptândă; e o slujbă care se face după vecernie, după cină, în mănăstiri. Se mulțumește pentru ziua ce a trecut și se cere ajutorul lui Dumnezeu pentru noaptea ce urmează. Ea ne aduce aminte de moarte.

 

3. MIEZONOPTICA - e slujba de la miezul nopții, care ne amintește de pregătirea poporului evreu pentru primirea lui Mesia, de rugăciunea lui Iisus din grădina Ghetsimani, de pregătirea creștinilor pentru moarte și de A Doua Venire.  Pilda celor zece fecioare ne arată că Mirele Bisericii vine la miezul nopții.


4. UTRENIA CU CEASUL I - e slujba de dimineață (utro = dimineață) care se mai numește și mânecândă (manecare = a se scula de dimineață), prin care mulțumim Domnului pentru noaptea ce a trecut și ne rugăm să viețuim în pace în ziua care începe. Utrenia ne amintește de nașterea lui Hristos, începutul și raza dimineții creștinismului. De aceea, la această slujbă mulțumim lui Dumnezeu, Care a adus lumina dreptei credințe și a împrăștiat întunericul înșelăciunii diavolești.


5. CEASUL AL III-LEA (ora 9 dimineața) - e o slujbă ce ne amintește de începutul Patimilor lui Hristos, de prinderea Lui, de judecarea Lui nedreaptă, dar și de Pogorârea Sfântului Duh peste Apostoli, care s-a făcut la 50 zile de la Înviere, la această oră.

 

 

6. CEASUL AL VI-LEA (ora 12, la prânz) - ne amintește de Răstignirea Mântuitorului, care s-a făcut la acest ceas, când soarele s-a ascuns, ca să nu vadă pe Hristos crucificat.

7. CEASUL AL IX-LEA (ora 3 după-amiază) - ne amintește de moartea Mântuitorului, dar și de rugăciunea tâlharului celui bun, care a dorit să fie pomenit în împărăția lui Dumnezeu și s-a rugat în acest ceas.

 

 

 
Prof. Religie Mirela Șova

Commenter cet article